العودة   منتديات شبكة حياة > منتدى الطفوله منتدى اطفال منتدى للاطفال موسوعة الطفل Children Forums > رعاية الاطفال رعاية المواليد نصائح تربويه تربيه الاطفال Child care
التسجيل التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

كيف نربى ابناءنا

كيف نربى ابناءنا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قبل ما ابدأ الموضوع انا حبيت اكتب الموضوع ده علشان افيد كل أم وأب فى تربية اولادهم

رعاية الاطفال رعاية المواليد نصائح تربويه تربيه الاطفال Child care

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 12-06-2013, 04:33 AM   المشاركة رقم: 1
الصورة الرمزية
الصورة الرمزية سما الاحلام
الكاتبة:
اللقب:
مشاركة نشطة
عرض البوم صور سما الاحلام  
معلومات العضوة

العضوية: 63841
معدل التقييم:

الحالة:
سما الاحلام غير متواجد حالياً

كيف نربى ابناءنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قبل ما ابدأ الموضوع انا حبيت اكتب الموضوع ده علشان افيد كل أم وأب فى تربية اولادهم
هتكلم معاكم النهاردة ازاى نتعامل مع اولادنا علشان احنا عارفين ان تربية أطفالنا مهمة جدا من يومهم الأول محتى سن سنة وأول سنة من حياتهم هى اللى بتأسس حياتهم كلها وبتنظم مستقبلهم وعلى أساس التربية دى هيعرفوا يعيشوا ويتعاملوا مع الناس ومع الاسرة كلها وكمان المجتمع كله
يلا بينا نبدأ موضوعنا

التعامل بالهدوء والصبر

لابد من تربية اولادنا فى جو ملئ بالهدوء علشان الطفل بيخاف من العصبية والاصوات العالية وطبيعى هيكون بيعيط على طول او ممكن لما يكبر يبقى متنرفز انا بتعامل مع بنتى بهدوء كبير علشان متبقاش متعصبة وعلى طول بتعيط وكمان لازم نكون صبورين عليهم لان فى أوقات كثيرة الاولاد بيكونوا بيعيطو واحنا مش عارفين هم بيعملوا كدة ليه ممكن يكون الطفل جعان اوعايز يشرب او عايز يلعب او يغير او يخرج بنتى كتير كانت بتعيط كنت ببدأ معاها وحدة وحدة علشان افهمها وكان بيجى وقت عليها بتعيطوكان باباها بيخرج بيها فى الشارع كانت والله ساعات بيرجع بيها نايمة وساعات كانت بترجع بتلعب وتضحك

مواضيع قد تعجبك:

جديد المواضيع في قسم رعاية الاطفال رعاية المواليد نصائح تربويه تربيه الاطفال Child care

قديم 12-10-2013, 07:06 PM   المشاركة رقم: 2

معلومات العضوة
الكاتبة:
اللقب:

لا عدمناا الجديد والتميز روعه تسلم يدينك
لاننحرم منك ولامن جديدك
ودي قبل ردي

الكلمات الدلالية (Tags)
ابناءنا , كيف , نربى

كيف نربى ابناءنا

الساعة الآن 05:01 AM.