منتديات شبكة حياة

منتديات شبكة حياة (http://www.hayah.cc/forum/)
-   مكياج ميك أب عطور مكياج عيون مكياج سهره مكياج عروس (http://www.hayah.cc/forum/6/)
-   -   بديل البودره المائيه لبشره انعم (http://www.hayah.cc/forum/t20714.html)

اشجان الحسن 10-15-2013 05:20 PM

بديل البودره المائيه لبشره انعم

بسم الله الرحمن الرحيم
:eh_s(21)::eh_s(21)::eh_s(21):
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

:yes::la3st10::yes:

انا اخدت قرار من اسبوع ابطل البودره المائيه لان فتحتلي مسامي وقريت هنا في المنتدى انها اضرررررررر بودره عشان بتدخل جوه المسام ولما بنغسل وشنا بنغسل الي بره بس ومش بنتعمق فقررت اهتم ببشرتي واسد المسااااااام
اولا بدات اعمل ماسك اللبن البودره بالليمون بجدددددد تحفه ماشاء الله جبتو من منتدى قالت صاحبته انها جربت التقشير الكيميائي وادويه كتيييييير ومنفعش غير اللبن واليمون وبجد طلع تحففففففففففففففه بتجربه بس مش كل يوم قوي بالنسبالي عشان انا بشرتي عاديه فالليمون بينشفه فبستبدل الليمون بمية الورد
بس ملحوظه سمعت ان اللبن في مواد حافظه ممكن يضر البشره فقررت ابدله بالنشاااا
تاني حاجه.....................ودا بقى روتيني
اغسل وشي اول ما اقوم باي صابونه طبيه انا بستخدم اكني فيرا ب8ونص وشغاله مش وحشه
وفي غسول بمة الورد من ماي واي تحفففففففه بجد ب 8 جنيه بيقعد كتييييير صاحبتي بتستخدمه بسسسسسس وخلى وشها صافي وسد المسامات
تاني حاجه بجيب كل فتره منظف كلين اند كلير للاستخدام اليومي الي ميته مايله للحمار والله بينضف جدا ببقى لسه غاسله وشي واول ما احط المنظف دا على القطنه وادعك وشي بيطلع وساخه كتيييييييير دا 3 مرات يوميا
دا نظامي اليومي ووشي وربنا اتعدل كتيييييييييييييييييييييير بعد البودره
بس بما ان الانسان طماع بحط بليل قبل مانام زيت جنين القمح انا جايبه ازازه صغيره ب5 جنيه من ابو ماضي في اسكندريه سمعت انه تحففففففففه يعني زيادة توكيد
في حاجه بقى بجددددددددددد بقيت بستخدمها جنااااااااااااااااان اني بجيب بابونج وبقدونس وشاي اخضر واغليهم ولما يبردو اخد ميتهم واحط زيهم مية ورد وبحطهم في كير لبن واتلجهم وكل يوم اول ما اصحى امرر المخلوق المثلج دا على وشي بجد وشي بقى صافي وافتح ومفيش حبوب الحمد لله وماشاء الله:62:
انا بشوف في الدش في الطب البديل فوايد البابونج انه بيشيل الحبوب واثارها وبيصفي جدا وقريت انه بيستعمل في ادوات التجميل والبقدونس زيه
بالنسبه للشاي الاخضر سمعت انه بيشيل الهالات السوداااااا في برنامج اجنبي وبما اني كسوله قلت احط كله على بعض ان شاء الله مفيش ضررررررر
:yes:
وكللللللل اسبوع بعمل صنفره سكر بزيت زيتون
يبقى النتيجه
1-كل يوم اغسل وشي بصابونه طبيه او غسول مية الورد ..(اجباري)
2-استعمل كلين اند كلير مرتين على الاقل......................(اجباري)
3-استعمل المخلوق المثلج كل يوم الصبح.......................(اختياري) بس خليته اجباري لما شفت النتيجه الحلوه
4-كل يوم بليل احط زيت جنين القمح عشان ينور وشي ويشيل اي سواد حيطلع من السهر......(اجباري)
5-كل اسبوع الصنفره السكر بزيت الزيتون

بجد الحمد لله بقى وشي كويس وبقى مفيش فرق بين اني حاطه بودره او مش حاطه لانه بقى صافي ومفهوش عيوب يالاااااااا مين تشجعني اني استمر على كدا ونبطل البودره المائيه او البودره خاااااااالص اصل للاسف استبدلتها ببودره تانيه عاديه ودا بسبب اني بحط صن بلوك فبيخلي وشي مزيت فلازم اكتمه ببودره بس الشتا جاي وان شاء الله مش ححط حااااااااجه هاااااااااااااا مين حيشجعني
الاأوناااااااااا
الادوووووووو
الاتريييييييي
رغايه انا صحححححححححححح بس وربنا بحبكو وحبيت افيدكو زي ما استفدت جدااااااااااااااااا من هنا
م
ن

عصفورة-الجنة 10-16-2013 07:35 PM

مشكور كثير جزاك الله خيرا

وفاء عفيفى 10-17-2013 12:54 AM

شكرا ليكى وهحاول اعمل بالنصايح

خاطري لاتجرحونه 11-07-2013 12:15 AM

مشكووووره

متـــــفائلة 12-27-2013 09:47 AM

سأستخدم وصفتك يالغلا

لأن النمش لاعب بوجهي وربي لا يحرمك الأجر

ملكة الفؤاد 06-12-2013 09:41 PM