العودة   منتديات شبكة حياة > منتدى الطفوله منتدى اطفال منتدى للاطفال موسوعة الطفل Children Forums > رعاية الاطفال رعاية المواليد نصائح تربويه تربيه الاطفال Child care
التسجيل التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

تربية طفلي

تربية طفلي [SIZE=5][FONT=Arial]السلام عليكم ورحمته الله وبركاته [SIZE=3]عندي مشكلة مع ابني عمره سنتين ونص, مو قادرة اسيطر عليه كتير حركة وشقي وعنيد جدا جدا وزنان

رعاية الاطفال رعاية المواليد نصائح تربويه تربيه الاطفال Child care

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع تقييم الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 05-13-2013, 02:51 PM   المشاركة رقم: 1
الصورة الرمزية
الصورة الرمزية ميمو ام التوت
الكاتبة:
اللقب:
عضوة حيوية
عرض البوم صور ميمو ام التوت  
معلومات العضوة

العضوية: 69290
معدل التقييم:

الحالة:
ميمو ام التوت غير متواجد حالياً

تربية طفلي

[SIZE=5][FONT=Arial]السلام عليكم ورحمته الله وبركاته

[SIZE=3]عندي مشكلة مع ابني عمره سنتين ونص, مو قادرة اسيطر عليه كتير حركة وشقي وعنيد جدا جدا وزنان وكمان بعمل الغلط وما بخاف حاولت احبسه بالغرفة ما نفع وعاقبته بالحرمان وما نفع والكلام مو نافع معاه يعني موحاسة انه مستوعب وحتى لجأة للضرب بس ما في فايدة!!! مشكلته بكرر الغلطة نفسها حتى لو تعاقب عليها كذا مرة وما عنده مشكلة بتكرارها مثلا بكب مية عالارض او على ملابسه أو اي مكان وبيجي يقول انا كبيت حتى وهوه عارف اني ممكن اضربه, احيانا بحس انه موفاهم الغلط واحيانا بحس انه فاهم بس بستفزني!!:eh_s(9):
وطبعا كب الميه بسيط بالنسبة لأشياء اخرى! فكرت اعرضه على طبيب نفسي بس زوجي رفض وحكالي انتي بدك طبيب نفسي :wink32::smil3e1:ههههههههههه
هوه طفل محبوب لانه شقي وهوه تاني طفل عندي بس الكبير عمره خمس سنوات وما عانيت منه بنفس الطريقة مو عارفة هوة غلط في طريقتي معاه ولا هيك شخصيته وانا لازم اتعامل معه على حسب شخصيته؟
ما بدي اطول عليكم بس بتمنى من أخصائية في التربية تسعفني في حل المشكلة ولها جزيل الشكر.

ميمو ام التوت
[/SIZE][/FONT][/SIZE]

مواضيع قد تعجبك:

جديد المواضيع في قسم رعاية الاطفال رعاية المواليد نصائح تربويه تربيه الاطفال Child care

قديم 05-17-2013, 03:41 PM   المشاركة رقم: 2

معلومات العضوة
الكاتبة:
اللقب:
عضوة مميزة

حبيبتى
الطفل ذكى جدآ وهو شايفك مش مهتمية بيه ومهتمة مثلآ بشغل البيت او الاكل وكدة فبيحاول يلفت انتباهك علشان تكونى جمبه
ومتضربهوش وهو فى السن الصغير ده لانك كدة هتعقديه وده غلط عليكى انتى فى المستقبل لان الطفل عنده ذاكرة رهيبة سبحان الله فبلاش تعقديه
وانتى اللى عليكى انك تهتمى بيه وتعامليه كإنه رضيع لسه وكإنه كبير فى نفس الوقت
وكمان لازم تفهمى لغة عيونه وتعوديه على كدة وعمومآ الاطفال فى السن ده كلهم كدة عنديين وحركتهم كتيرة
بس حكاية دكتور نفسى دى ضحكتنى اوى هههههههههههه
ربنا يحميه يارب وتشوفيه احسن الناس يارب

الكلمات الدلالية (Tags)
تربية , طفلي

تربية طفلي

الساعة الآن 06:27 AM.