قديم 04-21-2013, 08:58 PM   المشاركة رقم: 1
الصورة الرمزية
الصورة الرمزية سمسمه
الكاتبة:
اللقب:
مشاركة نشطة
عرض البوم صور سمسمه  
معلومات العضوة

العضوية: 938
معدل التقييم:

الحالة:
سمسمه غير متواجد حالياً

الحب هو الحل ( سر الحب)

الحب هو الحل ( سر الحب) الحب هو الحل ( سر الحب) الحب هو الحل ( سر الحب)

السلام عليكم
الحب سر من الاسرار اللي ربنا جعلها في الدنيا زي ما هي كده سر .. وهيفضل الحب سر وفي هذا السر يكمن تفسير للتجاذب والحركه والسكون .. ولما سئل الرسول عن احب الناس الي قلبه .. فاجاب عائشه ولم يقل ابوبكر .. ودا واضح من تكرار السؤال .. حيث قيل له فمن الرجال .. فقال ابوها .. ومن هنا فان حب البنات فضيله .. وليس كما يزعم البعض عيب .. ويحتاج دائما الي تبرير .. للاسف في ناس كتير تردد كلام غيرها.. بحجه ان هذا كلام الله .. مع ان الله ما خلق الدنيا الا للحب..والحب ورد في القران 85 مره تقريبا والكره الوحيد في القران المنسوب الي الله واحد بس .. (كره الله انبعاثهم فسبطهم) .. دينا كله من اوله لاخره مرتبط بالحب .. وذلك مع لفظ ( ان الله يحب ).. ومن خلال من عادى هذه الكلمه بلفظ (ان الله لا يحب) .. الله لم يستخدم لفظ ان الله يكره كذا وكذا ....الله خلق الحب وخلق الزواج كلها .. وانه خلق الزوجين الذكر والانثي.. الدنيا كلها حب .. لان كلها ذكر وانثي .. الشمس قيمه ايجابيه .. ترسل الشعاع فتخترق الارض .. وتحتضن الارض الشعاع .. وتبكي السماء لحب الشمس للارض .. لانه الحب الوحيد .. في حياه الشمس .. وتبتل الارض بماء الشمس .. ويثور رحم الارض .. ويخرج الزرع الوليد بين حمايه ابيه في السماء .. وعنايه امه في الارض ..ومن هذه الارض خلق ادم ومن ضلعه خلقت حبيبته حواء .. مثلما خلقت الارض من ضلع الشمس .. البروتون في الذره مثل الشمس تماما بتمام .. والالكترون مثل الارض تماما بتمام .. ازواج .. الكيمياء تزاوج .. الفيزياء تزاوج .. التكامل والتفاضل تزاوج وحب ..و الحب برده نوعين : نوع تكامل .. ونوع تفاضل .. انا بحب ليلي لانها بتكملني ..اللي ناقص فيا موجود فيها .. تكامل هي غنيه وانا فقير , هي ناعمه وانا خشن .. ليل ونهار زوجين متكاملين .. سما وارض .. جبل وسهل .. قطب شمالي وجنوبي .. شرق وغرب .. فوق وتحت .. خير وشر .. ملايكه وشياطين ..والتفاضل بقي مع ليلي لانها مثلي تماما صوره بالكربون هي عطوفه وانا عطوف وهكذا .. يدين ..رجلين .. عينين .. اذنين .. كليتين .. وجنتين .. حمامتين .. بيضتين .. جناحين .. نافذتين .. ضلفتي الشباك .. مأذنتين .. سيفين متقاطعين ..
الدنيا في النهايه ازواج .. ومن خلال الازواج تجاذب ..والتجاذب ده سره عند الله .. محدش يعرفه .. لكن اللي نعرفه ان الدنيا ستنقسم الي زوجين او فريقين خير وشر .. فريق في الجنه وفريق في السعير
والاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقين .. ونزعنا ما في صدورهم من غل اخواننا علي سرر متقابلين .. لوحدهم ؟ لا هم وازواجهم ( يحبرون ) دا حتي البنت اللي حبت واحد ودخل الجنه وهي معملتش زيه .. ستدخل معه بفضل الله ..
لان الله يحب صنعته وصنعه الله الانسان .. وعشان كده انتشر الحب
هو ده سر الحب .. او بعضا من اسراره
لكن الحب العظيم مازال سرا ..مش هنعرفه الا في الجنه
لان الحب هو الحل

:196::196::196:

الحب هو الحل ( سر الحب) الحب هو الحل ( سر الحب) الحب هو الحل ( سر الحب)
اذا موضوعي فادكم لا تبخلو عليه بالردود

مواضيع قد تعجبك:

جديد المواضيع في قسم عالم الحياة الزوجية و المعاشره