منتديات شبكة حياة

منتديات شبكة حياة (http://www.hayah.cc/forum/)
-   عالم الحياة الزوجية و المعاشره (http://www.hayah.cc/forum/15/)
-   -   عاوزه تعيشى* حياة زوجيه ممتعه* (http://www.hayah.cc/forum/t16109.html)

اشجان الحسن 02-09-2013 09:14 PM

عاوزه تعيشى* حياة زوجيه ممتعه*
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواتي الحبيبات

نورا وباسل
قصة رومانسية رقيقة
كانت عندنا في موضوع زوجي الحبيب
وحبيت انقلها لكم
تذكركم بلحظة حلوة مرت

يالا نشوف نورا هاتقول لنا ايه
باسل هو زوجي الطيب الي اختاره لي ربي وكان اجمل هدية في حياتي
مرت خطوبتنا سريعة وعرفت وقتها اد ايه باسل
انسان ملتزم ومهذب مثال حي للمتدين الحقيقي بدون كلام او شعارات او مظاهر
و قررت اني اكون له نعمة الزوجة الصالحة واني اخلي كل لحظاته سعادة

كان فاضل اسبوع على فرحي وتقريبا جهزنا كل شئ والحمد لله الشقة اتفرشت واخترت كل ركن فيها حتة حتة وكنت بعشق المطبخ وماما علمتني كل اسراره وكنت عاوزة ابقى في عيون حبيبي باسل اشطر انسانة في الدنيا في كل شئ كنت عاوزة عيونه تشوفني انا بس واقدم له كل الي يسعده

وفي الفترة دي كنت كل ما اجي افتكر يوم الدخلة كنت باتكسف جدا جدا لاني طبعي خجولة لابعد الحدود وعمري ما اتكلمت مع اي واحدة حتى ماما في اي حاجة من الحاجات دي وحتى كنت بحب القراية جدا وهي هوايتي المفضلة لكن عمري مافكرت اقرا اي حاجة بخصوص الموضوع ده خليته لوقته وحتى أجلت التفكير فيه تماما وساعتها ربنا معايا بقى

النهاردة هو يوم الفرح كل المشاعر الغريبة الي في الكون كانت بتتنازع جوة نفسي انا فرحانة اوي وخايفة اوي وطايرة وقلقانة ومتوترة ومش في طبيعتي كل الاحاسيس كانت متلخبطة جدا جوة نفسي روحت للكوافيرة وكنت ب***** الجميع قمر 14 سمعت كلمات مدح كتير وزغاريد كتير لكن ماكنتش سامعة اي كلمة ولا حسيت بأي كلمة لاني كنت منتظرة اسمع كلمة حبيبي بس واشوف عيون حبيبي بس وخلاص جات اللحظة الحلوة الي حلمت بيها كتير طول فترة الخطوبة نسيت اقول ان وقت ما كتبنا الكتاب ماعملناش فرح كان حفلة عائلية جدا لان حبيبي باسل عمه كان مريض وفي حالة حرجة وراعينا الظروف يعني هي دي المرة الاولى الي حبيبي هايشوفني فيها بالفستان الابيض وبكامل زينتي خلاص حبيبي هايشوفني عروسة

http://www.hayah.cc/forum/imgcache/62625.png


كل البنات اتجمعو وزغاريد كتير ملت المكان ( العريس جه ) اوصف لكم ايه و احكي ايه ..... قلبي توقف تقريبا
حسيت ان الدنيا كلها في اللحظة دي صمت رهيب ماسمعتش ولا كلمة وماشوفتش ولا كلمة وفجأة لاقيت حبيبي ادامي زي القمر بدلته السودا وشعره اللامع وبوكيه الورد الاحمر الي عمره ما نسي انه يهديهولي في كل مناسبة حتى النهاردة يا حبيبي ......
http://www.hayah.cc/forum/imgcache/62626.png

رفعت عيني وجت في عينه وراااااح كل الكلام خلاص في عيون حبيبي لاقيت كل الحب وكل الاعجاب وشوية خجل زادو وسامة حبيبي

حسيت ان احنا الاتنين عاوزين نهرب بعيد اوي عن كل العيون نروح دنيا فاضية مافيهاش الا باسل ونورا حسيت حبيبي فرحان وتمت الزفة وكان الفرح جو اسري جميل للعائلتين وكان الكل فرحان وسعييييييييييد اوي وانا وحبيبي في عالم تاني ومسك ايدي ودوبت زي كل مرة كانت اللمسة النهاردة مختلفة والاحساس مختلف كمان

خلاص خلص الفرح واحنا على سلم شقتنا دخلت انا قبله ونزل هو يسلم على اصحابه ويشكرهم وكان الكل بيحبه حب حقيقي وكلهم كان بيتنافسو في الفرح في تعبيرهم عن حبهم ليه ودخلت انا شقتي الجديدة وعمري الجديد الي هايبدأ في اللحظة دي وكانت معايا ماما وفي ودني قالت كلام كتير كتير بس ماكنتش سمعاه كنت في عالم تاني وجه حبيبي وحسيت في عيونه بالخجل سلم على ماما وهي قالت له يا ابني انا اديتك روحي خلي بالك منها وبصت لي ماما وقالت لي يا بنتي باسل بقى كل حاجة ليكي دلوقتي حطيه في عيونك واسعديه بكل الي تقدري عليه وافرحو بحياتكم وماتدخلوش حد بينكم عشان تدوم لكم السعادة وحضنتني وبكت كتير وبكيت وحسيت اني لاول مرة هاكون بعيد عنها قالت لا ومسحت دموعي وقالت النهاردة عاوزاكي تكوني فرحانة بس مش عاوزة مكان للدموع ابدا وسلم عليها باسل وقبل راسها ومشت ماما

ولما اتفقل الباب قلبي وقف خااااااااالص وحسيت ان جسمي متلج وأن روحي راحت في مكان بعييييييد مش عارفة هو فين وجه حبيبي وقالي كلمته الحلوة وحشتيني يا بيبي أيه القمر ده ؟؟؟؟؟

ولو قلت كلام الدنيا عمري ما هاوصف رقته وحنيته وطيبة قلبه قالي عاوز اول ساعة في حياتنا تكون لله عشان تفضل حياتنا كلها لله وعشان تدوم سعادتنا وكنت عاملة حسابي كنت محافظة على وضوئي عشان عارفة المكياج والفستان وكل حاجة من دي ودخل حبيبي غير هدومة واتوضى وشوفته لاول مرة في حياتي بهدوم البيت وحسيت انه زوجي ورجلي الي اختاره ربي من كل الناس ليكون هو حبيبي وابويا واخويا وابني وكل حاجة حلوة



وصليت بفستان الفرح وكان هو الامام وبعد الصلاة هو كان حاسس بخجلي الشديد منه كان بيبتسم ابتسامته الجميلة وما يتكلمش وبيقولي وانتي خجولة كدة بيزيد جمالك اكتر واكتر ودخل أودة النوم ولاقيته بيقدم لي هدية جميلة مغلفة بقماش قطيفة ناعم وقالي افتحيها ولما فتحتها لاقيت مصحف جميل اوي اوي ومعطر بالعود فررررررررحت اوي اوي بالهدية شكل المصحف كان جميل اوي وأسر قلبي لان فيه كلام ربي

وقالي حبيبي ده العهد الي بيني وبينك يا حبيبي وده هو منهج حياتنا وفتح مصحفه الي كان مش بيفارقه ابدا وابتدى يقرا بصوت رخيم وجميل اتمنيت انه مايبطلش تلاوة ونسيت بين ايديه كل القلق والخوف وحسيت براحة عجيبة وقرا حبيبي اخر سورة الزمر وبكيت من جمال الايات وعند اية ( وسيق الذين اتقوا ربهم إلى الجنة زمرا ) بكيت كتير ونسيت خجلي ومسكت ايده وقلت له يا حبيبي انت اغلى حاجة في حياتي والجنة اغلى حاجة في احلامي انا عوزاك وعاوزة الجنة ساعدني اننا ندخل الجنة مع بعض وضمني لاول مرة لحضنه وبكينا احنا الاتنين واتعاهدنا اننا ما نسبش بعض ابدا لا في الدنيا ولا في الجنة

وتعاهدت انا وحبيبي ان كتاب ربنا هو منهجنا ورسمنا خطوط مهمة لحياتنا وحبيبي قالي يا بيبي احنا كدة اتكلمنا كتير انت مش ملاحظة كدة ولا ايه ؟؟؟؟؟؟

ورجع الخجل من تااااااااني لكن كان في راحة وروحانيات جميييلة في البيت قلت لحبيبي ممكن اروح اغير هدومي

ابتسم ابتسامته الهادية الجميلة وقالي
ياريت !!!!!!!:61:

منقوووووووووووول




عشان الجنة كله يهوووووووووووووووووووووون

عطر الورد79 02-10-2013 08:38 PM

مشكوووووور والله يعطيك الف عافيه اشجان

عبير الشوق 04-18-2013 05:43 PM

يعطيك العافيه اشجان عن جد القصه روعه ومؤثره

ماجدة سوسية 04-18-2013 06:12 PM

قصة روعة مشكورة اختي

أم عبد الرحيم 04-18-2013 06:32 PM

http://www.hayah.cc/forum/imgcache/181867.png

فوفو الحنونه 04-19-2013 01:27 AM

يسلمووووووووووووووووووووو وو


الساعة الآن 12:57 AM.

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO