العودة   منتديات شبكة حياة > حياتك > المطبخ الإلكتروني مطبخ حواء وصفات طبخ > حلويات وصفات حلى مكسرات

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور السلام عليكم ورحمة الله كل عام وانتم جميعا بخير يارب يكون عيد سعيد علينا

حلويات وصفات حلى مكسرات

قديم 08-03-2013, 04:17 PM   المشاركة رقم: 1
الصورة الرمزية
الصورة الرمزية الشيف مونى
الكاتبة:
اللقب:
عضوية محظورة
عرض البوم صور الشيف مونى  
معلومات العضوة

العضوية: 88964
معدل التقييم:

الحالة:
الشيف مونى غير متواجد حالياً

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور

السلام عليكم ورحمة الله
كل عام وانتم جميعا بخير يارب يكون عيد سعيد علينا كلنا ان شاء الله
ده اخر موضوع هقدمه فى شهر رمضان ان شاء الله لأنى السنة دى معملتش حاجة العيد
انا شفت كتير مواضيع على النت محتارين فى كنافة عش البلبل وانا كنت محتارة زيهم لأنها بتطلع منعكشة معاهم
فحبيت انقل لكم تجربتى البسيطة فيها يمكن تفيدكم ان شاء الله ويارب تعجبكم
المكونات:
نصف كيلو كنافة طرح (واسمها بردو فى المحلات كنافة بورما)
2 كوب سمنةسايحة
كوب ونصف سيرب تقيل بارد(السيرب هو الشربات او القطر او الشيرة)
بندق ولوز للحشو(وممكن فستق او اى مكسرات تانيه يعنى حسب الرغبة)
ملحوظة:المكونات دى على قد الصينية اللى انا مصوراها
الطريقة
اولا ده شكل الكنافة الطرح
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532264_746.jpg
هنقطع منها جزء صغير زى كده
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532266_306.jpg
ونلفه على ايدينا زى كده
شايفين اخر الخصلة اللى قطعناها دى نمسكها بالايد التانية ونشدها واحنا بنلف بس طبعا الايد التانيه كنت بصور بيها فعشان كده الخطوة دى مش ظاهرة
لازم نشد بالايد التانيه عشان الاساور تبقى ماسكة نفسها ومتخافيش مش هتتقطع منك
ومش شرط نلف على ايدينا ممكن نجيب اى حاجة نلف عليها زى المعلقة الخشب او قلم مثلا اللى يريحنا
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532266_295.jpg
ونبدأ نرص فى الصينية بشكل دائرى ونحط فى كل واحدة نعملها المكسرات
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532267_947.jpg

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532267_300.jpg
لغاية ماتخلص الصينية
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532268_228.jpg
هنسيبها برة ومن غير اى سمنة ليلة كاملة عشان تعضم وتنشف وتكون متماسكة
ولما نيجى نساويها هنحطلها كمية السمنة وهتكون سايحة بس مش سخنة واللى تفتكر السمنة الكتير لاء هى مش كتير ولا حاجة هى بتتحمر فى السمنة دى فى الفرن وكمان لما بنخرجها من الفرن بنصفى السمنة الزيادة وهى اساس سواها كمية السمنة دى وده من عوامل نجاحها وفيه ناس بتحط اكتر مانا حاطة بكتير
هنا واحنا بنحط عليها السمنة
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532268_240.jpg

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532269_689.jpg
وهندخلها الفرن على حرارة عالية(200 مثلا)
ده شكلها فى الفرن قبل ماتستوى على الاخر
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532269_131.jpg
ونطلعها لما يبقى لونها دهبى وفيها ناس بتحبها اغمق من اللى عاملاها بس انا شايفة ان كده معقول
اول مانطلعها نصفيها من السمنة الزيادة
ونحطلها السيرب البارد
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532263_247.jpg
وممكن لما تبرد شوية نصفيها من السيرب الزيادة بس على فكرة ممكن تحطو سيرب اكتر للى بيحب السكر الزيادة فى الحلويات
ونقدمها لما تبرد
وده شكلها
كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532264_639.jpg

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532265_787.jpg

كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور hayahcc_1375532266_874.jpg

عوامل نجاح الكنافة الاساور:
اولا الكنافة لازم تكون كنافة طرح مينفعش كنافة عادية
ثانيا لازم تكون طازة جدا لو اتحطت فى الهوا نشفت او باتت مش هتنفع
ثالثا واحنا بنشتغل بالكنافة لازم تكون متغطية بقماش مندى يعنى مبلول مياه عادية مش ساقعة بس معصور كويس جداااا
رابعا هتسألونى هو النص كيلو عمل صينية واحدة بس هقولكم انا اسبعدت القطع المنعكشة فى الكنافة عشان الاساور متبقاش منعكشة معايا لأن طبعا على مانجيب الكنافة من المحل ونرجع بيها البيت فيه اجزاء منها هتتبهدل والقطع اللى استبعدتها دى فى الاخر اخدتهم وقطعتهم وعملت بيهم صينية كنافة عادية بالقشطة
يارب موضوعى البسيط ده يكون عجبكم

مواضيع قد تعجبك:

جديد المواضيع في قسم حلويات وصفات حلى مكسرات

قديم 08-03-2013, 09:45 PM   المشاركة رقم: 2

معلومات العضوة
الكاتبة:
اللقب:
ادارية سابقة

افتراضي رد: كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور

موني ياماشاءالله عليكي :$
كل مرا طبق اخطر من الاول :$
بجد شهيتيني والله :$
تسلم يمناكي ياحلى شيفةة :$
بانتظار جديدك :$

قديم 08-04-2013, 03:47 PM   المشاركة رقم: 3

معلومات العضوة
الكاتبة:
اللقب:
عضوية محظورة

افتراضي رد: كنافة عش البلبل(أساور)صغيرة ومتساوية زى المحلات من مطبخ الشيف مونى بالصور

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سوكراَ
موني ياماشاءالله عليكي :$
كل مرا طبق اخطر من الاول :$
بجد شهيتيني والله :$
تسلم يمناكي ياحلى شيفةة :$
بانتظار جديدك :$

تسلمى ياقمر
كلك زوق

قديم 08-05-2013, 06:49 PM   المشاركة رقم: 4

معلومات العضوة
الكاتبة:
اللقب:
بداية الحياة

تسلم ایدک